Verpakkingsinnovatie leidt tot 30% minder plastic

KVG-dochter Mayonna levert sinds 2015 verse gecertificeerde* vis voor de maaltijdboxen van HelloFresh. Samen verzorgen Mayonna en HelloFresh per jaar zo’n 3 miljoen maaltijden met vis- en zeevruchten aan consumenten in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. Amy Bredehoft werkt als Senior Procurement Manager van HelloFresh actief aan het verminderen en beter recyclebaar maken van verpakkingen. Daarbij werkt ze nauw samen met Roland de Haan, New Product Development Manager van de Kennemervis Group. Bredehoft en De Haan vertellen over het belang van innovatie, en over hoe een goede samenwerking tussen beide bedrijven een rijke voedingsbodem voor duurzame ontwikkeling is gebleken.

*Gecertificeerd verwijst naar ASC, MSC en GlobalGAP-gecertificeerde producten.

Voor de hedendaagse consument spelen voedselverpakkingen een belangrijke rol in de perceptie van duurzaamheid en productkeuze. Hoe gaan HelloFresh en Mayonna hiermee om?

Amy: “Om ervoor te zorgen dat de maaltijden onze klanten vers en in goede kwaliteit bereiken, is efficiëntie in onze interne en externe logistieke systemen en verpakkingen essentieel. Ons verpakkingslaboratorium test en onderzoekt hoe we onze maaltijdboxen zo slim en duurzaam mogelijk kunnen samenstellen. We gebruiken hiervoor onze Packaging Management Hierarchy, waarin we vier stappen onderscheiden. Allereerst proberen we het gebruik van verpakkingsmaterialen te vermijden, of te kiezen voor papier in plaats van plastic; zo leveren we rijst tegenwoordig in een papieren verpakking. Ten tweede streven we ernaar om het percentage verpakkingsmateriaal per maaltijd ieder jaar te verlagen door netto minder plastics en papier te gebruiken. De derde stap is het stimuleren van de recycleerbaarheid van verpakkingen, bijvoorbeeld door te kiezen voor meer mono-materialen. Dat zijn plasticverpakkingen van een en dezelfde grondstof. De vierde en laatste stap is het verminderen van voedselverspilling in het algemeen.

Verpakkingen zijn nodig om te zorgen dat een product lang genoeg vers blijft, wat zorgt voor minder verspilling van voedsel op onze eigen productielocaties, maar ook voor minder verspilling bij de klant thuis. Met Mayonna hebben we een samenwerkingspartner gevonden, die goed begrijpt wat voor ons op het gebied van duurzame innovaties belangrijk is.”


“We proberen voortdurend onze derving te minimaliseren en innoveren op het gebied van verpakkingen.”


Roland de Haan, New Product Development Manager bij Kennemervis Group

Roland: “HelloFresh en Mayonna hebben een goede verstandhouding en vergelijkbare ambities als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo kiezen we bewust voor MSC, ASC of Global Gap-gecertificeerde vis, proberen we voortdurend onze derving te minimaliseren en innoveren we op het gebied van verpakkingen. Hierbij willen we onze klanten bij de hand te nemen, en proberen we een kritische partner te zijn. De aanpak en verwachtingen van HelloFresh, zoals Amy uitlegt, hebben zo direct invloed op onze manier van werken. Toen we vorig jaar merkten dat HelloFresh bezig was met het in kaart brengen van de mening van haar klanten ten aanzien van verpakkingen, was dat voor ons het signaal om onze oplossingen verder te optimaliseren en te proberen de hoeveelheid plastic te verminderen.”

Welke innovaties hebben jullie doorgevoerd en wat heeft dat opgeleverd?

Amy: “Mayonna leverde in eerste instantie vis voor onze maaltijdboxen in de Benelux. Toen wij hen vroegen om ook de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse markt te beleveren, was voor deze markt onze behoefte verschillend: de logistiek naar klanten thuis, de zogenaamde last mile, wordt door een derde partij gerealiseerd. Dit zorgt voor extra sortering en handelingen van maaltijdboxen. Hierdoor is een robuustere verpakking nodig, want het laatste wat wij willen is dat een product niet intact bij de klant terecht komt. Om te bepalen welk optimaal verpakkingsformaat past bij de specifieke ordervereisten van onze klanten, gebruiken we de Dynamic Packaging Configurator. Door dit innovatieve hulpmiddel passen er uiteindelijk meer maaltijdboxen op een pallet, waardoor er minder pallets nodig zijn en we uiteindelijk ook minder vrachtwagens nodig hebben voor onze leveringen. Hierdoor besparen we brandstof, maar ook plastic verpakkingsmateriaal. In lijn met deze aanpak vroegen we Mayonna om met een alternatief te komen voor de trayseal-oplossing.”

Roland: “Deze trayseal-verpakking voor verse vis bestaat uit een voorgefabriceerde plastic tray die gevuld wordt met gas. De tray wordt vervolgens verzegeld met een dunne folie. Deze techniek wordt veel gebruikt door retailers, omdat visproducten aantrekkelijk in het schap gepresenteerd kunnen worden; een functionaliteit die minder van belang is voor in een maaltijdbox. Toen HelloFresh ons vroeg naar verbeterde verpakkingen, was een thermoform-techniek de meest logische oplossing. Hierbij wordt het visproduct tussen twee lagen plastic geplaatst; de onderfolie wordt diepgetrokken en de bovenfolie wordt, nadat het product ertussen is geplaatst, aan de bovenkant verzegeld. Vervolgens wordt het geheel vacuümgetrokken tot een mooie, compacte verpakking.

Ondanks dat thermoforming voor het oog minder aantrekkelijk is, en de verpakking lastiger opengaat, heeft deze manier van verpakkingen veel voordelen. Het bespaart ongeveer 30% verpakkingsmateriaal in gewicht, en vereist minder ruimte in de doos, waardoor deze efficiënter te vervoeren is. Bovendien is het verpakte product ook minder kwetsbaar voor mogelijke schade tijdens transport. Na verschillende tests en een akkoord van HelloFresh is er een nieuwe verpakkingsmachine aangeschaft en zijn we op deze manier gaan produceren. Dat gebeurt nu zozeer naar tevredenheid, dat we deze oplossing inmiddels ook gebruiken voor de maaltijddozen in de Benelux.”


“We kijken verder dan de primaire verpakking alleen.”


Amy Bredehoft, Senior Procurement Manager van HelloFresh

Dat is inderdaad een hele verbetering. Wat hebben jullie geleerd van deze samenwerking en wat betekent dat voor de toekomst?

Roland: “Het is voor ons belangrijk dat we werken met stabiele en betrouwbare verpakkingsmaterialen en dat ze voldoen aan de eisen die wij en onze klanten hieraan stellen. Zo kwamen we er in de testfase van ons thermoforming-traject achter, dat verpakkingsmaterialen van mindere kwaliteit bij vriestemperaturen poreus werden. Hierdoor hebben we gekozen voor hoogwaardigere basismaterialen. Het testen van verpakkingsoplossingen door de hele keten sorteert dus echt effect. We houden daarbij rekening met meer dan de gevraagde kwaliteitseisen; denk aan de helft van het door HelloFresh vastgestelde maximale foutenpercentage. Als we daarin slagen, kunnen we stap voor stap testen op andere gewenste innovaties, zoals een lager verpakkingsgewicht en een hogere recycleerbaarheid zonder afbreuk te doen aan de verpakkingsprestaties. Bij Mayonna willen we onze partner zoveel mogelijk ontzorgen. Dit betekent dat we in principe alleen proven concepts presenteren. Dat vraagt veel, maar levert het meeste op voor onze partners.”

Amy: “Het koord waar HelloFresh over balanceert is aan de ene kant dat de producten veilig en intact bij onze klanten aankomen, terwijl we aan de andere kant steeds duurzamer willen. De aanpak die Mayonna hanteert, is daarom voor ons van grote waarde. We kijken verder dan de primaire verpakking alleen. We hebben ook oog voor verbeteringen door de keten, zoals circulaire verpakkingsoplossingen of de overstap naar mono-materialen. Samen met Mayonna en al onze leveranciers blijven we werken aan duurzame innovaties en verbeteringen.”



Kennemervis Groep
Palingweg 18
3751 BJ Spakenburg
info@kvg.nl

+31 (0) 33 299 79 00

All right reserved    |    Kennemervis Groep© 2021    |   Privacy   |    Disclaimer