Samen op weg naar een duurzame toekomst
Een bedrijf zonder visie is als een schip zonder kompas. Eugène Scholten, CEO van de Kennemervis Groep, realiseert zich dit maar al te goed. Met de blik vooruit en gedreven door groei schetst hij een visie voor de groep en verbindt hij de mensen die nodig zijn om dat plaatje te bereiken. Hoe ziet die koers richting de toekomst eruit? “Onze passie en kennis inzetten om duurzame, gezonde én lekkere vis- en plantaardige oplossingen toegankelijker te maken voor een grotere groep consumenten en klanten.”
Een bedrijf zonder visie is als een schip zonder kompas. Eugène Scholten, CEO van de Kennemervis Groep, realiseert zich dit maar al te goed. Met de blik vooruit en gedreven door groei schetst hij een visie voor de groep en verbindt hij de mensen die nodig zijn om dat plaatje te bereiken. Hoe ziet die koers richting de toekomst eruit? “Onze passie en kennis inzetten om duurzame, gezonde én lekkere vis- en plantaardige oplossingen toegankelijker te maken voor een grotere groep consumenten en klanten.”
“Als CEO stel ik mezelf dagelijks de vraag: hoe kunnen we niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst succesvol zijn? Hoe blijven we bijvoorbeeld de groeiende wereldbevolking voeden met producten, die naast een goede voedingswaarde, ook voldoen aan gebruiksgemak, veiligheid en bovendien een positieve impact hebben op ons ecosysteem? Maar ook dichter bij huis: hoe spelen we in op de vraag naar meer plantaardige producten voor zowel veganisten, vegetariërs als flexitariërs?
In de afgelopen jaren hebben we binnen de Kennemervis Groep gefocust op de verwerking en handel van visproducten. Dankzij fantastische langdurige relaties, waarvan een aantal meer dan 25 jaar beslaan, kunnen we snel schakelen, weten we wat er van ons wordt verwacht en kunnen we meebewegen met de veranderingen in wensen, eisen en behoeften. Zowel bij consumenten als in de maatschappij. En die veranderen. Dus wij veranderen mee, en doen de investeringen die nodig zijn voor een gezonde en duurzame toekomst – zowel voor mens, dier als milieu. De overname van de Bobeldijk Groep in 2020 is hierin een sprekend voorbeeld. Naast visproducten leveren we nu ook plantaardige producten, zodat we onze klanten met meer duurzame oplossingen kunnen bedienen en een smakelijk alternatief bieden voor dierlijke producten.
“Duurzame kwaliteit is een absolute randvoorwaarde om succesvol te kunnen zijn.”
Eugene Scholten, CEO KVG
Van visie naar strategie
Zoals een huis een fundament moet hebben, moet ook je strategie als een huis staan. Duurzame kwaliteit vormt daarin het fundament en is een absolute randvoorwaarde om succesvol te kunnen zijn. Kwaliteit hangt tegenwoordig van meer elementen af dan enkel hoe goed het eindproduct gevonden wordt. Het gaat ook over de kwaliteit van inkoop, operatie, logistiek en medewerkers – inclusief een fijne, gezonde en inspirerende werkomgeving.
Duurzame kwaliteit is dan ook een optelsom van duurzaamheid, compliance en risicomanagement en is in iedere schakel binnen onze groep terug te vinden.
Onderscheidende waarde
Bij de Kennemervis Groep staat de klant voorop. Sterker nog, je kunt wel stellen dat we extreem klantgericht zijn. We willen het verschil maken door onze klanten van binnen en buiten te kennen. Waar liggen hun behoeftes? Welke uitdagingen staan zij voor? En welke kansen zien we met elkaar? Door het van buiten-naar-binnen-denken toe te passen, creëren we – zowel voor onze klanten maar ook zeker samen met hen – onderscheidende waarde. Zo investeren we in het bouwen en onderhouden van langetermijnrelaties. Ook dát draagt bij aan duurzame kwaliteit.
Samen sterker, slimmer, beter
Onze strategie geeft ieder bedrijf binnen onze organisatie richting en focus. Als groep omarmen we het ‘wij-gevoel’ – we zoeken continu naar manieren om nog beter samen te werken en richting de toekomst te kunnen groeien. Onze zusterorganisaties worden transparanter en bieden elkaar een kijkje in de keuken. Er worden stappen gezet om de samenwerking te intensiveren daar waar het zinvol is en het meerwaarde biedt voor onze klanten. We doen het echt samen. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid de handvatten te bieden om dit mogelijk te maken.
Toekomstvisie
Terug naar onze visie: met passie en kennis duurzame, gezonde én lekkere vis- en plantaardige oplossingen toegankelijker maken voor een grotere groep consumenten en klanten. Vandaag de dag bedienen we iedere week circa 8 miljoen consumptiemomenten. Dat is al veel, maar dit willen we natuurlijk verhogen. En dus hangen we niet achterover, maar blijven we actief zoeken naar verbeteringen. In de verre toekomst willen we de geschiedenisboeken ingaan als succesvol en duurzaam opererend bedrijf waar de omgeving vol bewondering naar kijkt en denkt: daar wil ik (mee samen)werken. Dat is mijn wens, niets is mooier dan genoemd te worden als inspirerend voorbeeld.”
Bedrijven
Fishpartners
Bobeldijk
Werner Larsson
Mayonna
Kennemervis Groep
Palingweg 18
3751 BJ Spakenburg
info@kvg.nl
+31 (0) 33 299 79 00